• Sol, vind och vatten

17 Augusti, 2010 av admin

Ska ni åka till Karibien när det är orkansäsong!?!? (var det en del glädjedödare som sa). Men det var inga problem. För det regnade, men inte hela dagarna och inte varje dag (det är inte Göteborg vi pratar om nu :). Det regnade kraftigt också, men bara i korta stötar. Och sen gör det inte så mycket om man blir blöt när regnet är ljummet och luften varm. Jag kan inte säga mer om orkansäsongen, eftersom vi åkte hem innan den började som allra mest. Men det vi fick uppleva var rätt coolt! I övrigt var det soligt och varmt, med hög luftfuktighet. Och vattnet var varmt och vinden gjorde luften skön att andas. Väldigt väldigt behagligt!! Skönt regn i Guadeloupe

• Ett litet paradis

Dagen efter ankomsten kunde vi vakna upp och beskåda Guadeloupe i dagsljus. Efter ett morgondopp i varmt vatten och en låååång frukost gick vi på upptäcksfärd. Stället var verkligen helt fantastiskt! Kolla bara på den här utsikten från hotellbyggnaden ner mot bukten där våra bungalows och restaurangbyggnaden låg!

• Framme

17 Augusti, 2010 av admin

Vid sjutiden på onsdagen (ungefär samtidigt som solen började gå ner) kom vi fram till Point a Pietr och blev upphämtade av guiden, skönt med charter ibland. Det var vi och en dansk familj ("familjen") som kom samtidigt, inte fler. Så vi åkte en liten minibuss ner till resorten. Och när vi kom dit var det nästan mörkt. Vi blev eskorterade till vår lilla bungalow, som låg alldeles vid havet, och sen fick vi lite tid till att ta en dusch innan vi välkomnades med en drink i receptionsbaren där vi fick träffa fler i personalen. Mycket, mycket trevligt!! Utsikt vid landningen. Välkomstdrink, planteur!

• Dyrt kaffe och "gratis" vin

Vårt äventyr började direkt efter jobbet på tisdagen den 13 juli då vi åkte tåg från Göteborg till Köpenhamn, för att övernatta en natt på ett sjabbigt Quality-hotell vid Kastrup. Tidigt morgonen därefter gick vi upp, tog taxi till flygplatsen och checkade in för att åka till Point a Pietr (på Guadeloupe) via Paris. Efter att ha svept varsin kaffe latte (a 70 kr) i ett av flygplatskafeerna bordade vi planet till Charles de Gaulle. På planet serverades en äkta kontinentalfrukost, en (minimal) croisssant och en kopp kaffe. Mums. Men flygningen gick bra och väl framme i Paris fick vi hämta ut våra väskor och ta transferbuss över hela stan fram till Orly. Ganska spännande ändå att se lite av Paris förorter, stort och fult som fan kan man väl sammanfatta det hela. Men imponerande. På Orly var det lite mer kaosartat än på Charles de Gaulle, speciellt vid incheckningsdiskarna till alla caribien-flyg. Ingen som helst ordning, vi kände oss helt borta. Mitt i alltihopa kommer polisen och tvingar bort oss från vår nästa svindyra mugg kaffe (ingen tur med måltiderna denna dag) för att de ska utrymma hela transferhallen. Stencoola och lugna och ingen info. Jag kände viss irritation över fransmännen, men inser i efterhand att det antagligen var deras taktik att mota bort folk och behålla lugnet. För det visade sig sedan att de hade hittat en obevakad väska som de sprängde upp så att innehållet flög. Krutdoft, brandmän, militärer, poliser... Men fullt lugnt ändå. Kan bara tänka mig hur det hade upplevts i Sverige... Ok, väl incheckade satt vi och väntade väl och länge på planet. Men tillslut bordade vi och fick våra platser, jätteskönt satt vi - i en rad med bara två säten så att jag kunde springa upp och ner hur jag ville. Mycket bra :) Och mat fick vi, god mat. Och vin!!! Dricker kaffe på Orly, minuterna innan utrymmningen. Efterrätt och sprit!! Jonas väljer film...

• Snart på väg

13 Juli, 2010 av admin

Ikväll kl 17.30 går tåget från centralen ner till Kastrup. Där ska vi bo på Quality Inn över natten och imorgon bitti kl 6.50 drar vi mot Paris och vidare till Guadeloupe. Najs!Sex Kommentarer