New modern road
- iakttagelser från ett grekiskt vägnät
New modern road, dvs den som bygdes av militärjuntan på 70-talet, kallas också nationalvägen och den löper längs med hela Kretas nordkust. Vägen kan närmast liknas vid ett 240 km långt lapptäcke av asfalt. Jämfört med den stenplattsbelagda väg som minoerna byggde på 2000-talet före kristus är den ju faktiskt toppmodern. Eller, byggd på modern tid, i alla fall.
Lapptäcket pyntas med vad som känns som slumpvis utslängda vita streck, antingen heldragna, prickade, streckade eller snedställda. Ofta tar de slut utan uppenbar anledning, nya tar vid kanske där de gamla slutade eller kanske redan samtidigt som något annat. Då är det en tolkningsfråga att avgöra vilka som ser mest nya ut. Oftast ser inga särskilt nya ut.
Nationalvägen kantas ibland av bred väggren (som när den finns bör användas som extra körbanan, bara turister ignorerar detta faktum), ofta av grusdiken, vid stup antingen av hönsnätsliknande rostiga staket, låga, sönderkörda metallräcken, eller en sneda cypressträd (dödens träd). Långa sträckor av vägen är prydda med blommande oleanderbuskar och alléer av höga eucalyptusträd som har vitmålade stammar och fungerar både som väggrensmarkering och tar död på mygg och annat ottyg. På utvalda sträckor är vägen lika tätt kantad av apelsinförsäljares rangliga stånd som göteborgs innerstad är belamrad av 7-eleven franschiser.
Inte att förglömma är dessa små det vägskrin som finns längs med hela vägen. De ser ut som allt från rostiga brevlådor till vitmenade palats och är ibland minnesmärken över dödsolyckor i trafiken men ofta är de bara ett tack till högre makter för att man överlevt en olycka. Och överlever olyckor gör man ju dagligen så skrin finns det precis överallt. De är så många att man till slut inte ser dem längre.
När man kör bil i grekland gäller det egentligen bara att hålla på en enda enkel regel: blinka för att visa vad du nog tänker göra så är allt tillåtet. Detta gäller tex om du tänker använda mötande trafiks körfält för omkörning på motorväg. Blinka då vänster under hela omkörningen, och sluta inte blinka förrän du gått tillbaka in i ditt körfält igen, och avsluta definitivt inte med att blinka höger. Då tror bakomvarande att du tänker svänga av motorvägen eller stanna vid väggrenen. Och om kör man, ofta och gärna. Den allra mest raffinerade tekniken består i att man gör en trebilsomkörning, dvs tre bilar i bredd på enfilig väg. Inte ovanligt är att denna sker i en skymd kurva och tvärs över heldragna mittlinjer.
Andra tillfällen när blinkersen är av yttersta vikt är om du tänker göra en påfart från icke-huvudled, kör då rätt ut och blinka samtidigt. Eller om du tänker parkera vid sidan av motorvägen för att kissa, slänga skräp eller byta några ord med en tavernaägare. Blinka då bara höger och stanna till Eller om du vill göra en u-sväng för du missat avfarten. Blinka så som du känner är lämpligt och sväng sen runt.
Hastighetsgränserna på Kreta ligger för det mesta runt 60, även på motorväg. Alltså ska du, enligt lagen, hålla samma hastighet på slingrande väg med mötande trafik som på dubbelfilig rak motorväg. Men på motorväg gäller enligt den icke-officiella och oskrivna regeln – dubbla den rekomnenderad hastigheten (+/- 10) så får du ungefär lämplig körhastighet. Så länge du håller koll på vem som blinkar åt vilket håll går detta väldigt bra. Ibland har de poliskontroller, då brukar mötande trafik blinka så att du hinner sakta ner.
Ofta går huvudlederna rätt igenom byar och mindre städer. Där sitter de svartklädda farbröderna på sina trästolar utanför kafeerna och dricker grekiskt kaffe eller raki och tittar på förbipasserande bilar. Om det händer något i byn, typiskt dop eller begravning, bildas det ganska snabbt långa köer genom stan. Man blir på så vis relativt enkelt en del av bylivet. Motorvägen går däremot inte genom städerna, och av- och påfarter är det inte så gott om. Det kan vara mil emellan. Men det är däremot ganska lätt att bara haka på med hjälp av någon anslutande grusväg. Om man vet var man ska.
Och hur vet man var man ska? Oftast kommer den vägskylt som är skriven på grekiska först, i ganska god tid innan svängen. Ungefär 200 m senare kommer skylten man kan begripa även om man inte kan grekiska. Dvs oftast samtidigt som du ska svänga. Ett bra tips där är att lära sig de grekiska bokstäverna tidigt, så blir det lättare. Tabepna=Taverna, osv. Men så länge du inte glömmer bort att blinka så är det ok med tvära inbromsningar. Bilarna ligger ofta lite omlott i körbanan och väggrenen, så det går för det mesta bra för bakomvarande att snirkla sig förbi ändå. Oftast finns skyltarna bara i en riktning, så håll koll i backspegeln om du tror att det börjar bli dags att svänga. Det gäller att kunna läsa både på grekiska och baklänges. Och kom ihåg, det är ju helt ok med u-svängar om du upptäcker skylten först i efterhand. Blinka och sväng.
Olika varningsskyltar finns det ganska gott om på Kreta. Oftast är skylten antingen sönderskjuten med gevär (prickskjutning är en sorts manlighetsrit när pojkar blir 18) eller totalt överklistrad med olika klistermärken. Eller skymd av något träd, glöm inte bort att Kreta har ett väldigt grönskande landskap. Det känns ibland som att någon hade ett stort förråd fullt med skyltar och sen en dag kände man att det var det dags att placera ut dem, kanske kom en höjdare från EU på besök eller något sånt, vad vet jag. Eller så behövde man mer måltavlor att skjuta ner. I alla fall så bestämde sig någon för att skyltarna skulle upp – men hur? Jo vi slumpar ut var skyltarna hamnar vettja. Hmmm, vägbula. Ja det är ju buligt överallt, vi kan sätta en där vid Imbros och en utanför Balí. Skarp kurva... ja det är ju samma elände där. Kurvor överallt. Vi slänger ut hela lagret längs vägarna med jämna mellanrum. Men en sak är viktigt i sammanhanget. Om det under varningsskylten sitter ytterligare en varningsskylt med ett utropstecken - då betyder detta att skylten verkligen stämmer. Dvs skarp kurva utan utropstecken, blaha blaha. Skarp kurva med utropstecken, sakta ner och ta det på allvar. Så är det faktiskt.
Sist men inte minst. Det är förvånansvärt ovanligt att man tutar på varandra i trafiken på Kreta. Både i storstäder och på landsväg. Du blir så gott som bara tutad på om du glömmer att blinka rätt, eller om du inte är tillräckligt alert när rödljus slår om till grönt. Tutan används annars företrädesvis om du ger dig in med hög hastighet i skymd kurva. Eller om det går förbi en snygging utanför bilrutan.
Åsa 2007