• Båstad

24 Juli, 2023

Det är ju ingen överdrift att säga att jag blivit tennisfrälst på sistone. Därför väldigt roligt att hela familjen ville följa med på utflykt till Båstad för att kolla in lite tennis i världsklass. Vi kom precis försent för att missa Ruud-matchen (men lyckades iaf få syn på honom på kvällen när vi gick förbi spelarbostäderna). Däremot såg vi Sinner och Rublev vinna varsina säkra segrar.

Efter det, eller snarare mitt i Rublev-matchen, blev det blåsiga Båstadvädret och bristen på sol för mycket - så då gick vi och satte oss på Pepes Bodega och åt en alldeles för överdriven pizza. God och äcklig på samma gång.

Men Båstadbesöket får 10 av 10.

• Trädgård

22 Juli, 2023

Trädgården är både en fröjd och ett gissel. Alltid något att göra... Men samtidigt så fin även om den är stökig.

Nu har jag ett projekt på baksidan. Egentligen hade jag velat ha trädäck överallt, och sl ippa bry mig. Men det kommer inte hända i brådrasket (för det finns eg inget behov av mer sittplatser på baksidan). Nu jobbar jag istället med att trimma ner gräs/tuvor till max och tänker mig planteringar i stenskrevorna där det annars bara blir gräs, lövskräp och ogräs. Så nu har vi lavendel i botten, blommor från mamma och åkes trädgård på landet ovanför (de gula) och sedan planterade Aklejafrön i skrevan över dem. Vi får se hur det går!

• Malmö

21 Juli, 2023

Vi inledde den första semesterveckan med en tripp till Malmö måndag-tisdag. Egentligen hade vi tänkt att gå på sommarlovsinspelningen, men vi kom gemensamt fram till att det var bättre att lägga krutet på en god hotellfrukost än att slänga i sig maten och köa i en timme vid inspelningsplatsen för att sedan trängas med en massa familjer på kullen. Barnen är så mogna nu att de hellre äter hotellfrukost än trängs för att hoppas få en glimt av Alex och co.

Istället gick vi en sväng på stan på måndagen när vi kom fram och hade checkat in (det tyckte inte Victor var så kul...) men sedan drog vi till Pinchos, en Malmötradition. En god hotellnatt i ett väldigt bra och stort rum med utsikt över takåsarna. Och sen den efterlängtade frukosten!!

Felix telefon hade krossad skärm och urdåligt batteri, så efter frukost promenerade vi iväg för att fixa detta. Succé. Och sen trampade vi lite trampbåt på kanalen och åt varsin god falafel - innan vi åkte hemåt igen via Höllviken och ett regnigt Kullaberg (där vi inte iddes gå ut).

Men en mycket lyckad resa, all in all!

• Semester

15 Juli, 2023

Idag börjar 4 veckors semester, så otroligt efterlängtat - som alltid!

Det blev dock en väldigt sorglig och konstig start på den och hela semesterkänslan igår när vår fine lille Columbus fick ströva vidare till hamsterhimlen. Ett väldigt sorgligt beslut fattat hos veterinären igår eftermiddag. Han har haft en bula/tumör i ena örat och på sistone har den bara blivit värre och värre så utfallet var ganska väntat. Nästan två år gammal blev han i alla fall, den lille gosbollen, om det är inte illa för en dvärghamster. Och vi har ju haft det stora nöjet att vara hans familj merparten av hans andra år. Han har tagit en stor och viktig plats i den här familjen, i all sin litenhet.

Tuffast är det för Felix, som ju varit den som gosat och lekt med honom flera gånger om dagen. Han var med till veterinären och det var så starkt av honom att vara där och säga hej då.

Mitt i all sorglighet blev det så fint som det kunde bli och han fick somna in på ett lugnt och säkert sätt.

Men. Den här första semestermorgonen känns det med andra ord mest lite tomt att vakna, även om lättnaden över 4 semesterveckor finns där i bakgrunden.

Vädret bidrar inte till lyckan denna morgon heller. Det är kallt, blött och himlen är täckt av ett lock av moln.

Men vi kommer igen, och det gör vädret också.

• Jobbar hemma

12 April, 2023

Idag jobbar jag hemma, med hostig Victor som sällskap. Felix är på badmintonläger på PTBK. Påsklov denna veckan ju!

Och som synes har Anders hjälpt mig blåsa liv i justbecause igen. Hurra!