Arkiv – Artiklar

Vän på besök

31 juli, 2017

Första semesterveckan hade vi besök av en gammal god vän som vi inte träffat på många år (sju närmare bestämt). Vi hängde så mycket vi hann med under de dagar hon var här. Härligt att ses! Utöver att det hänt en hel del i allas liv var det ändå lite som att tiden stått stilla. Precis som det ska vara med vänner. …

På besök i Trelleborg

30 juli, 2017

Första semesterhelgen var vi på besök hos en vän till mig (fd guidekollega) och hennes familj i deras fina hus i Trelleborg. Relativt nyinflyttade är de - så det var väldigt kul att se hur de har det. Dessutom fick vi träffa deras lilla tjej, Ella, som låg i magen sist vi sågs. Hon är fortfarande liten, inte fyllda ett ännnu, så det blev inte så mycket aktiv lek mellan barnen. …

Spruta och leksak

29 juli, 2017

I början av semester tog Felix ÄNTLIGEN sin tredje och "sista" TBE-spruta.  Ja sista är det ju inte egentligen för den ska ju fyllas på efter fem eller tre år osv, men i alla fall sista för den här omgången och nästa "ska han inte ta förrän han har börjat skolan, och då kommer han inte tycka att det är läskigt"... Det har vi pratat väldigt mycket om nämligen.  Det var en pärs! …

Firarmiddag hos kocken

28 juli, 2017

Vi fick en så fin bröllopspresent av goda grannar/Felix dagisvänner: en firarmiddag hemma hos dem. Mycket uppskattat! I början av semestern bokade vi alltså in oss på Restaurang Pingis (minsta sonens restaurangnamn) och vi blev bjudna på en riktig festmåltid (mannen i huset är kock och han är otroligt duktig). Det smakade mycket mycket gott! Felix var fin, hade klätt upp sig med skorta och sina två ringar. …

Festplanering i Skövde

27 juli, 2017

Vi bestämde oss ganska snart efter bröllopet för att faktiskt ha en fest för våra vänner också - så nu planerar vi festligheter hemma i trädgården i början av augusti. Det var liksom dags för lite barnfri fest här hemma och ett bröllop är ju en ursäkt god som någon. Det ska bli härligt! …

Morfar här

26 juli, 2017

Efter triathlonet i Fjällbacka följde morfar som sagt med hos till Göteborg. Vi byggde och pappa lekte mycket lego och annat som hör till. Men vi hann faktiskt med en utflykt, väldigt blåsig sådan, också! Först drog vi till Ganlet - där höll vi på att blåsa bort. Felix lade sig ner på magen och undvek vinden, trivdes ganska bra! …

Diskfix

25 juli, 2017

Det som är sämst med ett stort hus fyllt av ganska många saker, är att det alltid finns något att fixa. Nu pratar vi rejäla ilandsproblem, jag vet. Hur som helst, ett av de senaste i raden var att fjädringen i diskmaskinen gick sönder. Luckan glappar och dörren åker ner med ett duns istället för att skönt glida ner. …

Morgon på terrassen

Lyckan över den här synen när man kommer ner på morgonen och tittar ut - vår terrasss. Älskar den! Som synes på bilden har vi numera två rejäla sittbänkar. De har Jonas byggt av spillvirke vi hade i garaget sedan förra ägarna. Vi ska såklart ha fler möbler på sikt, men det får vi klämma lite på. Vi har i alla fall köpt några stora krukor av sandsten på Granit. …

På äventyr i stora skogen

24 juli, 2017

I torsdags, tror jag det var, när Jonas byggde trall - begav vi oss upp på stora berget (bakom huset) på äventyr. Victor, Felix och jag. Felix tog täten och var guide, Victor travade bestämt efter (med viss hjälp). Vi träffade myror, hittade små men goda blåbär (inga mängder), samlade saker från naturen till pappa, vandrade ner i en ravin och åt picnic på högsta toppen. En höjdare!

Jack i kinden

Felix jack i kinden, snacka om bra ihopplåstrat - och bra läkkött: Söndag 16 juli. Måndag 17 juli. Onsdag 19 juli.

Bad i Frölunda

24 juli, 2017

I fredags var det mulet och regnigt efter en ganska lång period av vackert väder (riktigt trallbyggarväder) och vi bestämde oss för att åka till badhuset hela familjen. När vi kom fram till Åbybadet - dit vi brukar åka (eller brukar och brukar, har varit där två gånger) visade det sig att de hade semesterstängt så vi fick vända tillbaka och åka till Frölunda istället. …

Dagens dopp

23 juli, 2017

Idag började vi dagen på bästa tänkbara vis. Frukost hemma, sedan joggade jag neråt Fiskebäck (höften håller, nu uppe i 3,5 km utan stopp!) medan Jonas tog killarna med sig i bilen. Väl där var det bad och lek i någon timme eller så, och det var superhärligt. …

Lite lika

Flytväst på

23 juli, 2017

Nu är vi redo för nästa del av semestern, när vi ska upp till stugan och hänga nere vid/på sjön, för igår köpte vi en flytväst till Victor på en köp/sälj-sida för Önnered/Fiskebäck på Facebook. Mycket bra! Lite jobbigt att inte kunna röra sig fritt, men en ganska stolt bärare.

Fjällbacka Triathlon 2017

Förra lördagen var vi i Fjällbacka för att delta i/heja på Fjällbacka Triathlon (första upplagan) - arrangerat av syster och Gustav och hans syskon för deras kusiner med familjer - men vi hängde med på ett hörn. Mycket kul! En otroligt härlig dag och fin tävling. Jag, som inte deltog, var så imponerad av alla deltagare - alla tog sig runt och på riktigt fina tider också. Inte alls illa! …

Trött och pigg

Typisk morgon på Bullegumman:

Hallifornia

22 juli, 2017

Idag har vi haft ledigt! Ja det har vi ju haft ett tag men idag hade vi inga måsten alls, och vi har varit i Varberg på festival. Hallifornia. En riktigt avslappnad och rolig festival, och en jättehärlig dag för alla. Vi hittade en parkeringsplats, till slut, och började sedan med lunch på Burger & Chill - kändes som en turistfälla men det var riktigt bra - om man gillar burgare. Och killarna hade utrymme för spring och dans. …

Victorminen

Victor bästa min: ooooo. När det händer något coolt.

Terrassen

22 juli, 2017

Oj vad vi har byggt de senaste två veckorna!! Och grävt innan dess. Men nu är vi alltså färdiga. I alla fall så långt som vi planerar att göra i år (i och för sig behöver vi både trapp och staket men det orkar vi inte göra precis nu). Det har varit lite jobbigt - framför allt eftersom barnen inte fått samma fokus som vi egentligen önskar - men framför allt jättekul! …

Invigning

Igår hade vi, efter lång planering och ett par veckors hårt jobb (mer om man räknar med förarbetet och all grävning), äntligen invigning av vår nya trätrall - terrassen! Mer bilder på processen kommer - men här är några från själva firandet: Uterummet har varit byggarbetsplats/förråd/byggfikaställe - men igår fick det sig en rejäl storstädning. Så skönt! …

Sommarlov

21 juli, 2017

Vi lever! Det är fullt upp bara. Ska försöka skriva några rader snart, men först får ni lite sommarblomster. Lövkoja, min nya favorit.