Arkiv – Artiklar

Bonusmaterial från Martin

31 oktober, 2008

20 Minnesvärda händelser    1. Lunchen med geishan & hennes maiko i Kyoto – aldrig har maten smakat så gott.   2. Shinkansen/ snabbtågen som alltid kom & gick exakt på sekunden!   3. Det kyliga paret som hade restaurangen sista kvällen i Pontocho-gränden i Kyoto – aldrig har harakirin legat så i luften.   4. …

Hemfärd

25 oktober, 2008

Upp klockan 5.30, in i duschen, packa det sista, ner till stationen, tåget till Nagoya, byta station, specialtåg till flygplatsen, checka in, frukost på starbucks, vänta, flyga 10 timmar (lunch kycklinggryta, mellanmål skinkmacka, middag svamppasta), byta flyg i helsingfors (stressigt värre med specialhård säkerhetsgenomgång och passkontroll), springa till flyg, flyga (mellanmål skinkmacka), hämta bagage, flygbuss, hemma 18.00 (dvs 1. …

Vad vore en japanvistelse utan sake, och karaoke!?!

24 oktober, 2008

Den sista dagen i Japan tillbringade vi i bergen i centrala Honshu. För att hinna med fick vi gå upp tidigt (så tidigt att ryokans värdpar inte var vakna och vi satte av larmet när vi gick) och ta shinkansen från Kyoto till Nagoya och därifrån vidare på ett trevligt litet turisttåg upp till Takayama, som ligger vid foten av de Japanska alperna. Tror det är en rätt bra utgångspunkt om man vill vandra där. …

Slott och bomber...

23 oktober, 2008

Idag har vi haft en heldag med shinkansen. Vi akte tidigt fran kyoto med taget mot himeji, dar det finns ett fint gammalt slott. Staden i sig var inte mycket att ha men slottet ar fantastiskt, vitt med spetsiga japanska tak och flera vaningar hog huvudbyggnad. En trevlig liten utflykt. Sedan tog vi taget vidare mot Hiroshima, och dar var minnesparken och museet over atombomben givetvis det vi ville se. Vi borjade vart besok med en otroligt god japansk/italiensk lunch pa en shopping mall. …

En livs levande maiko - och tva festivaler

22 oktober, 2008

Vi sov faktiskt inatt. Jag sov battre an Martin, som mitt i natten var uppe och jagade en ratta. Det piper i rummet, ett ljud som aterkommer med oregelbundet intervall och Martin tror det ar en mus eller ratta. Men vi har inte sett nagot annu. …

En lang natt - foljt av templenas dag

21 oktober, 2008

Det har med att sova pa traditionellt japanskt vis, det ar visst inte var grej. Nar jag kom upp till rummet igar efter att ha bloggat hade martin baddat upp vara futonmadrasser pa gilvet och lag och sov (trodde jag) sa jag smog in och lade mig for att lasa lite. A ena sidan kande jag mig jattetrott, men a andra sidan var det stort omojligt att fa nagon ro. Jag laste i nagon halvtimme, lag och blundade och forsokte sova i nagon timme till. …

Roppongi och vidare mot Geishornas Kyoto

20 oktober, 2008

Idag har vi alltsa lamnat tokyo och tagit oss vidare sydvasterut for att hamna i Kyoto. Men innan vi sa farval av Tokyo gjorde vi ett besok i en av stadsdelarna vi annu inte hunnit utforska, Roppongi. Stadsdelen ar mest kand som att vara nagon slags partymecka och populart pa 60- och 70-talen, men pa senare ar har de satsat pa ny och frasch arkitektur och shoppingcenter. …

Mount Fuji, med piratskepp och svarta agg

19 oktober, 2008

Idag har vi, trots att vi vaknade nagot slitna efter gardagskvallens bravader, varit pa heldagsutflykt vid Mount Fuji. Det var underbart att lamna staden for ett tag och komma ut och se lite mer av Japan. Men for att borja i ratt ande - vad hande igarkvall? Vi sov litegranna och sen gick vi ner till en italiensk restaurang i kvarteret och at pasta (napoletan for mig och gnocchi med ost och salvia for martin) och till det en flaska Masi soave. Inte fel! …

Bland sumos, tempel och nordar

18 oktober, 2008

Vi borjade dagen med sumobrottning. Sumos morgontranar varje dag, efter vad jag forstatt, sa kl 7.00 var vi pa plats ute i fororten. Det tog oss nagon timme och tva byten pa tunnelbanan innan vi kom dit, en tidig start i morse med andra ord. Eftersom vi var nagra minuter sena hade sumoganget satt igang nar vi kom, vi holl pa att vanda i dorren for det var ett trangt rum och vi ville inte stora. Men det kom ut en stadig bit i sumo-outfit och vinkade in oss. …

En hysterisk dag med fisk och tonarsmode

17 oktober, 2008

Vilken dag. Idag ar jag om mojligt annu trottare an igar, men vad vi har hunnit med att se mycket! Vi borjade dagen med att trangas med alla pendlare nere i tunnelbanan for att ta oss till Ginza, dar tokyos stora fiskmarknad ligger. den var helt fantastisk, tonfisk och annat hogt och lagt. och full rulle saklart. vi beslutade, mot battre vetande, att avsluta utflykten till marknaden med en lunch pa ett av sushistallena bredvid marknaden. …

Vi ar framme i Japan

16 oktober, 2008

Nu ar klockan snart midnatt har.Jag ar urtrott och sitter おch kampar m ett tangentbord ソm staller om sig till japanska tecken hela tiden。 Det ar inte som hemma, om man sager sa, och det ar ju heller inte meningen. resan hit var superb, vi alskar finnair. god mat och toppenservice. hann se tva filmer, wall street och sex and the city. sen kom vi fram till nagoya, akte lokaltag och sen shinkansen (snabbsnabbtaget) till tokyo. …

Packat

15 oktober, 2008

Nu har jag packat och är så gott som redo för att knata ner till kungsportsplatsen. Tänkte bara lägga upp länken till stället vi ska bo på i Kyoto:Miwaya RoykanClean, reliable, japanese style rooms have nice character but the place itself is pretty bland. the owner strongly requests/requires that guests be out of the their rooms from 10am until 4pm. A good value overall, close to the train station and within 15-30 min walk of major sites in kyoto. …

Dagen innan

14 oktober, 2008

Idag kanske man borde packa, men det var faktiskt mycket trevligare att spendera kvällen med att fira in semestern tillsammans med Jonas på Manana. Packa går ju lika bra att göra imorgon. Och så himla mycket är det ju inte som ska fixas. Kl 10.05 ska vi åka den silvriga bussen mot Landvetter och vid 11.55 går flyget mot Helsinki och sedan vidare till Nagoya söder om Tokyo. Jag tror det tar runt tio timmar. …